امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۲/۲۸- ۱۰:۱۹ - مشاهده: ۲۴۳

بررسی راهکار های توسعه زبان فارسی در گرجستان همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

گردهمایی ایران شناسان و اساتید زبان فارسی در گرجستان همزمان با روز پاسداشت زبان و ادب فارسی وبزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی 25 اردیبهشت ماه به همت رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در تفلیس برگزار گردید.

🔹در ابتدای این همایش محمود ادیب سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان به اهمیت زبان فارسی در کشورهای مختلف از جمله آلمان ، روسیه ، ایتالیا و برخی کشورهای مرکز و شرق اروپا که جایگاه و سابقه فعال در حوزه ایران شناسی و زبان فارسی دارند اشاره نمود .
ایشان در ادامه به سبقه زبان فارسی در گرجستان و کرسی زبان شناسی که در دانشگاه تفلیس از سال 1812 تاسیس گردیده و تا به امروز جزو فعال ترین کرسی‌های ایران شناسی به شمار می آید به اهمیت موضوع پرداخت و گفت: شرایط کنونی ایران شناسی در گرجستان نشان می دهد که نجات این کرسی‌ها و تقویت آنها نیازمند یک تحول جدید و ساختاری است. دیگر شیوه‌های قدیمی‌پاسخگوی نیازهای امروزی نیستند.

سفیر کشورمان در بخش دوم همایش که به راهکارهای توسعه زبان فارسی در گرجستان اختصاص داشت ، تاسیس مراکز و تشکل هایی با تمرکز بر فرهنگ ایران و تبادلات فرهنگی ایران و گرجستان که بطور مستقل از دولت ها فعالیت می‌کند را مهم دانست و افزود : چنین تشکلی می‌تواند به عنوان بستر اصلی برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، تحقیقات بین رشته ای، میزبانی کنفرانس ها، انتشار مجلات دانشگاهی و سازماندهی رویدادهای فرهنگی مانند پخش فلیم و سریال های ایرانی ، برگزاری نمایشگاهها و تعامل با مدارس ، کتابخانه‌ها و موسسات فرهنگی باشد. ما به عنوان سفارت چنین مرکزی را به رسمیت خواهیم شناخت و با آن همکاری خواهیم کرد.
🔹مهدی سعادت نژاد رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در تفلیس ضمن خیر مقدم به فرهیختگان حاضر در جلسه به اهمیت زبان فارسی در گرجستان و تلاش برای حفظ و تقویت کرسی‌های زبان فارسی و ایران شناسی درخواست همکاری و ارائه راهکارهای مناسب از سوی اساتید و مفاخر این حوزه استمداد نمود.
🔹در ادامه این مراسم از خانم بلا شالواشویلی مترجم شاهنامه به زبان گرجی از سوی سفیر کشورمان تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود به ایشان تقدیم شد .
🔹از دیگر سخنرانان این همایش دکتر حسابی استاد اعزامی وزارت علوم در دانشگاه تفلیس به تاریخچه زبان فارسی و خروج از عجمیت در برابر زبان عربی و جایگاه رفیع زبان فارسی با شاهکار ادبی همچون شاهنامه پرداخت .
🔹دکتر الکساندر چلوخادزه و خانم دکتر تئا شورغایا از دیگر سخنرانان این همایش بودند که به عوامل کاهش دانشجویان زبان فارسی و راهکارهای توسعه آن اشاره نمودند.
در حال حاضر آموزش زبان فارسی و بخش ایرانشناسی در 4 مدرسه شهر تفلیس و 4 دانشگاه گرجستان در حال فعالیت است اما به دلایل متعدد از جمله بازار کار و رقابت و فعالیت صد چندان سایر کشورها از جمله ترکیه و کشورهای عربی نظیر مصر و کویت که اخیرا عربستان هم به آن اضافه شده است متاسفانه زبان فارسی کم رونق گردیده و جذب دانشجو در شرایط حداقلی قرار دارد. لازم است در این بخش هزینه شود که قطعا هزینه محسوب نمی‌شود و سرمایه ای برای ایران است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما