امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۳/۲۴- ۱۶:۲۷ - مشاهده: ۳۱۸

مصاحبه سفیر جمهوری اسلامی ایران با شبکه جورجین تایمز گرجستان

محمود ادیب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، 14 خرداد ماه سال جاری با برنامه دیپلمات شبکه جورجین تایمز گرجستان به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی و همچنین روابط دوجانبه ایران و گرجستان پرداخت. متن کامل این گفتگو و به شرح زیر است:

1- خدمت جنابعالی سلام عرض نموده و از تشریف فرمایی شما تشکر می‌کنم. ابتدا به نمایندگی از هلدینگ رسانه ای «جورجین تایمز» درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را تسلیت می‌گویم. کشته شدن ایشان همه جهان را نگران کرد و به قدری ناگهانی بود که سوال های زیادی بر جای گذاشت که فقط یک تحقیق تخصصی می‌تواند به آنها پاسخ دهد. در حال حاضر نتایج تحقیقات چیست و آیا می‌توان گفت این حادثه یک اتفاق طبیعی بوده است؟

به نام خداوند بزرگ؛ به شما و بینندگان تان سلام می‌کنم. از اینکه امروز مهمان برنامه شما هستم خوشحالم و از شما تشکر می‌کنم. قبل از هر چیز از شما و کارکنان این رسانه به خاطر پیام تسلیت و ابراز همدردی‌تان در خصوص شهادت رییس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و همراهانشان، تشکر می‌کنم. در عین حال از نمایندگان دولت گرجستان، نخست وزیر محترم، رئیس جمهور محترم گرجستان، وزیر محترم خارجه، نمایندگان محترم پارلمان، کلیسای ارتدوکس گرجستان، محافل دانشگاهی، رؤسای مؤسسات آموزشی، ایرانیان مقیم گرجستان، جامعه مسلمانان گرجستان و همه کسانی که با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کردند، تشکر می‌کنم. ما از دولت گرجستان بطور ویژه تشکر می‌کنیم. هیئت عالی رتبه‌ای به ریاست نخست وزیر محترم و با همراهی وزیر محترم خارجه به نمایندگی از مردم گرجستان به ایران سفر کردند و در کنار سران و هیئت های عالی رتبه سایر کشورهای جهان در مراسم ادای احترام به شهدای خدمت حضور یافتند. حادثه بسیار غم انگیز و ناگواری بود. اما همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، علیرغم این فاجعه بزرگ، ایران به عنوان کشوری پایدار و کشوری با تمدن چند هزار ساله به راه خود ادامه خواهد داد و این فاجعه که ملت ایران و سایرین را اندوهگین کرد، نمی‌تواند مانعی در روند مدیریت کشور ایجاد کند. در مورد علل فاجعه، تحقیقات اولیه انجام شده است و براساس ارزیابی تیم تحقیقات،  عامل خارجی و خرابکاری در این حادثه گزارش نشده است.

2- انتخابات ریاست جمهوری در ایران قرار است در 28 ژوئن برگزار شود. صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهور جدید ایران خواهد شد، آیا ، سیاست داخلی یا خارجی کشور را تغییر می دهد؟ ما شاهد معرفی 17 نفر به عنوان نامزد ریاست جمهوری بوده ایم که بین آنها محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق نیز حضور دارد.
بر اساس قوانین کشور، انتخابات ریاست جمهوری 28 ژوئن (۸ تیر ماه) برگزار می‌شود. در جمهوری اسلامی ایران انتخابات یکی از ارکان اصلی اداره کشور است . ایران کشوری است که با انتخابات آزاد اداره می‌شود. هر نامزدی که پس از رییس جمهور فقید، شهید سید ابراهیم رییسی، از سوی مردم انتخاب شود، مسیر سیاست داخلی و خارجی را مبتنی بر خط مشی کلی نظام ادامه خواهد داد.

3- ما شاهد بودیم که سفر نخست وزیر و وزیر امور خارجه گرجستان به ایران با واکنش متفاوتی از سوی مخالفان و برخی سفارتخانه‌ها روبرو شد. نخست وزیر گرجستان مورد انقاد شدید قرار گرفت. به نظر جنابعالی اینگونه انتقادات تا چه اندازه در چارچوب عرف و اخلاق دیپلماتیک می‌گنجد؟
اول از همه، ما از این میزان توجه دولت گرجستان به ایران سپاسگزاریم. طبیعتاً این میزان توجه و سفر هیئت عالی رتبه گرجستان به ایران برای احترام به یاد و خاطره جان باختگان سانحه هوایی، حکایت از بلوغ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم گرجستان دارد. مردم گرجستان در طول تاریخ نشان داده اند که به سنت ها، ارزش ها و اعتقادات مذهبی دیگر ملل احترام می‌گذارند. برخی از کشورها که نه تنها در گرجستان بلکه در سایر کشورهای جهان به دنبال منافع سیاسی و اقتصادی خود هستند، نمی‌توانند بر اراده تزلزل ناپذیر مردم گرجستان تأثیر بگذارند. بنابراین دلیل اظهارات نادرست برخی افراد که حاکی از عقب ماندگی سیاسی و فکری کشورشان است را باید از خودشان پرسید. تفکر این افراد مانند حکومت‌‌هایی که ایجاد کرده‌اند بر اساس دروغ و فریب ساخته شده است. بنابراین نباید به اظهارات شان توجهی کرد. هم ایرانیان و هم گرجستانی‌ها دارای چندین هزار سال فرهنگ و تمدن هستند و اشتراکات فرهنگی زیادی دارند.

4- می خواهم به قانون موسوم به شفافیت که اخیراً پس از کشمکش فراوان در گرجستان تصویب شد اشاره کنم. فکر می‌کنم دیگر حتی یک رهبر یا مقام غربی در جهان نمانده که نسبت به این قانون ابراز خشم و نگرانی نکرده باشد. به نظر می رسد غرب از طریق احزاب مخالف و سازمان‌های غیر دولتی در صدد براندازی است و آن را پنهان نمی‌کند. به نظر جنابعالی به ‌عنوان یک دیپلمات با تجربه، آیا حزب رویای گرجستان می‌تواند فشارهای غربی‌ها را تحمل کند؟
جمهوری اسلامی ایران همواره از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی گرجستان حمایت کرده و این بخشی از سیاست خارجی اصول ماست. ما اعتقاد داریم که تصمیم گیری در مورد تحولات داخلی گرجستان، از جمله تصویب قوانین، به عهده خود مردم گرجستان است. مردم گرجستان دارای بلوغ فکری بالایی هستند که بر گرفته از یک سابقه دیرینه چند هزارساله فرهنگی و تمدنی است. آنها نیاز به تعیین تکلیف خارجی‌ها ندارند و خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند. قطعاً مردم گرجستان می‌توانند بهترین تصمیم را برای کشورشان بگیرند.     

 

5- خبر خوبی که اخیرا شنیدیم این است که چین در مناقصه ساخت بندر آناکلیا، برنده شد. به این ترتیب کریدور میانی با قدرت توسعه خواهد یافت. ضمناً ورود کامیون‌های چینی که از طریق گرجستان عازم اروپا هستند، آغاز شد. با توجه به اینکه ایران توسعه بندر چابهار را به هند واگذار کرده است، امکان انتقال کالا از دو مسیر فراهم است. مسیر اول ایران-آذربایجان-گرجستان-اروپا و مسیر دوم ایران-ارمنستان-گرجستان-اروپا است. کدام مسیر  اهمیت بیشتری دارد و بندر آناکلیا چه نقشی می‌تواند در این راستا ایفا کند؟
هر گونه توسعه اقتصادی در منطقه از جمله گرجستان قطعا به سود سایر کشورهای منطقه نیز خواهد بود و به ایجاد صلح و ثبات در منطقه نیز کمک خواهد کرد. گرجستان دارای موقعیت بسیار ممتاز ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک است. گرجستان در هر دو کریدور میانی و کریدور مربوط به خلیج فارس - دریای سیاه موقعیت ممتازی دارد و می‌تواند به صلح و ثبات و توسعه همکاری اقتصادی و سیاسی منطقه کمک کند. جمهوری اسلامی ایران هم با توجه به زیرساخت خطوط ریلی خود که از طریق جنوب ایران یعنی از طریق خلیج فارس و دریای عمان به اقیانوس هند متصل است یکی از مسیرهای اقتصادی و ممتاز است. ایران از چابهار به کشور ارمنستان و همینطور به گرجستان و دریای سیاه به اروپا متصل شود. راه آهن جلفا به نخجوان با توجه به تحولات مثبتی که در چند ماه گذشته در منطقه داشتیم مسیر مناسبی را فراهم می‌کند. چنانچه راه آهن جلفا -نخجوان به ایراوان متصل شود و سپس مسیر آن به گرجستان احیا گردد، می‌تواند یکی از مسیرهای اقتصادی و مناسب باشد. همچنین مسیر های جاده ای ایران می‌تواند کمک زیادی به توسعه اقتصادی منطقه نماید. ایران در کنار خطوط ریلی دارای ظرفیت عظیم جاده ای است. بطوریکه روزانه بیش از 11 هزار کامیون از مرز های جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کنند و این یک ظرفیت بسیار عظیمی است که می‌تواند به توسعه صلح و ثبات و همکاری در منطقه کمک کند. در تمامی این مسیرها، گرجستان یک نقطه استراتژیک و ژئواکونومیک است .

 

6- همانطور که اطلاع دارید فرمت 3+3 به عنوان الگوریتم جدیدی برای تعامل بین کشورهای منطقه و جمهوری‌های قفقاز جنوبی وجود دارد. اما با توجه به اینکه گرجستان در ارتباط با آبخازیا و منطقه تسخینوالی مشکل تمامیت ارضی دارد، تا زمانی که این مشکل حل نشود نمی‌تواند در این فرمت شرکت کند. آیا ایران می‌تواند بر این فرآیندها تأثیر بگذارد و آیا امکان تبدیل آن به فرمت جدید 3+3+4 وجود دارد؟ منظور از 4 کشور چین، هند، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا است.
جمهوری اسلامی ایران همواره از همکاری‌های منطقه ای و حل مشکلات منطقه ای توسط کشور های منطقه استقبال می‌کند. فرمت 3+3 یکی از این مکانیزم ها برای تعامل بین کشور ها است که جمهوری اسلامی ایران اجلاس آن را چند ماه پیش با موفقیت برگزار کرد. امیدواریم که بتوانیم حتما گرجستان را در اجلاس های بعدی در کنار دیگر همکاران داشته باشیم. گرجستان یک کشور دارای موقعیت ممتاز در منطقه ما است و همچنین دارای روابط دیرینه تاریخی و تمدنی است که قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد در این فرمت ها و مکانیزم های تعامل و همکاری. هر آن که چه به عنوان یک مکانیزم همکاری و حل مشکلات بین کشور ها شکل بگیرد جمهوری اسلامی ایران قطعا از آن استقبال خواهد کرد. آن چه که باعث حفظ و احترام به تمامیت ارضی کشور ها شود مورد احترام و حمایت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود گرچه باید عرض کنم که ما اعتمادی به آمریکا نداریم بر اساس سابقه تاریخی هر جا که آمریکایی‌ها قدم گذاشتند صرفا منافع خودشان مد نظر بوده و میان کشورهای منطقه اختلافات پراکنی نیز کرده اند. تا بتوانند بر منابع و انرژی آن منطقه مسلط شوند. ولی در کل جمهوری اسلامی ایران با هر مکانیسم و یا چارچوب تعاملی که بتواند به صلح و ثبات منطقه و کشور های منطقه کمک کند، موافق است.

 

7- یکی از مشکلات اصلی منطقه ما مناقشه قره باغ بود که حل شد. اما اکنون موضوع زنگزور که آذربایجان از طریق آن می خواهد به ترکیه متصل شود، به مشکل جدی تبدیل شده است. مطلع شدیم که ایران در جریان مذاکرات سه کشور ایران، روسیه، آذربایجان به دولت آذربایجان پیشنهاد داد که از زنگزور ایران استفاده کند. چقدر این خبر صحت دارد؟
همانطور که در سوال قبلی هم عرض کردم مرز های ایران برای توسعه ثبات و  صلح در منطقه همواره بر روی کشور های همسایه باز بوده و خواهد بود. سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست صلح و ثبات در منطقه است و اعتقاد دارد که امنیت کشور های منطقه قطعا امنیت جمهوری اسلامی ایران است. یکی از سیاست های اصولی دولت حضرت آیت الله شهید رئیسی سیاست همسایگی بود که بر آن تاکید داشت و ما در همین مراسم ادای احترام به شخص  آیت الله رئیسی،  وزیر خارجه و همراهان به خوبی شاهد به ثمر نشستن سیاست همسایگی بودیم. همه همسایگان ما اعم از همسایگان خوب ما در قفقاز یعنی گرجستان، ارمنستان و آذربایجان، همسایگان ما در حوزه سی آی اس و حوزه عربی، در مراسم ادای احترام به شهید ابراهیم رئیسی و همراهانش حضور در سطح عالی داشتند. و این نشان دهنده به ثمر نشستن سیاست همسایگی ایران است. از ابتدا هم گفتیم که قویاً به دنبال تمامیت ارضی و استقلال کشورها هستیم و به هیچ وجه ایران موافق تغییر مرزها و تغییر ژئوپلیتیک منطقه نیست  چراکه اعتقاد دارد که اینگونه حرکت ها ثبات یک کشور را بهم میزند و هرگونه بی ثباتی در هر کشور حتما موجب برهم ریختن سایر کشورها خواهد شد. لذا ما سیاست صلح و ثبات در منطقه را به نفع خود، منطقه و جهان می دانیم.

8- دو بحران بزرگ در جهان شکل گرفته است. از یک سو جنگ اسرائیل و حماس و از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین. نگاه دولت ایران به روند جنگ روسیه و اوکراین و پیامدهای احتمالی آن برای ما بسیار جالب است. طرف اوکراینی مدعی است که پهپادهای ایرانی اوکراین را بمباران می‌کنند و ائتلاف نظامی روسیه و ایران نیز شکل گرفته است. آیا واقعا چنین ائتلافی وجود دارد؟ از طرفی کارشناسان معتقدند که چین، روسیه، ایران و عربستان سعودی یک اتحاد ضد آمریکایی در جهان تشکیل داده اند. نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟
 جمهوری اسلامی ایران از همان روز های نخستین آغاز بحران اوکراین و روسیه رسما مخالفت خود را با هرگونه درگیری و نزاع  اعلام کرد. وزیر امور خارجه ما شهید دکتر امیر عبداللهیان در سفر های مختلف این را رسما از طرف ایران ابلاغ و پیگیری کرد. سیاستی که پشت این درگیری‌ها است کاملا برای مردم دنیا مشخص شده است. صاحبان صنایع و کارخانجات اسلحه سازی آمریکا و غرب هیچگاه مایل به توقف جنگ نبوده و نیستند بلکه خودشان به نوعی تاثیرگذار بر آغاز این بحران بودند نه فقط این بحران، بلکه در همه بحران‌های منطقه ای و جهانی، می‌توان نقش غربی‌ها را ردیابی کرد. آنها هم اکنون هم مایل به توقف درگیری‌ها نیستند. همواره مایل به فرسایشی شدن جنگ ها بوده اند چراکه با فرسایشی شدن جنگ ها آنها می‌توانند به منافع خود و منافع دوستان و صاحبان کارخانجات اسلحه سازی کمک کنند. در منطقه خاورمیانه طی 7 ماه گذشته شاهد نسل کشی فلسطینی‌ها توسط صهیونیست ها هستید.  همه مردم دنیا کاملا متوجه شدند که آمریکایی‌ها چه اهداف شومی‌پشت حمایت های خودشان دارند. به صورت ظاهری شاید در مقاطعی صحبت از توقف درگیری‌ها داشته باشند اما در عمل اینطور نبوده و از روز اول با تمام قدرت در حمایت از رژیم جعلی اسرائیل ایستادند که نتیجه آن بیش از 36 هزار شهید در غزه و رفح است. کودکان و زنان فلسطینی در غزه و رفح توسط صهیونیستها کشته شدند و متاسفانه این جنایات همچنان ادامه دارد. تمامی ارزش های انسانی توسط صهیونیست ها و آمریکایی‌ها به سخره گرفته شده است. ملت های دنیا بیدار شده اند و این بیداری به درون آمریکا نیز کشیده شده است. شاهد تحولات دانشگاه‌های امریکا هستید. مقام معظم رهبری نیز نامه ای به دانشجویان و جوانان آمریکایی نوشتند و حرکت آنان برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از این رژیم، را ستودند و آنها را دعوت کردند به مسیری که مسیر قران است. قران هرگونه درگیری و کشتار مردم را نهی کرده است. اکنون شاهد هستیم که بیداری مردمی‌به سراسر دنیا کشیده شده و امیدواریم ملت های دنیا هرچه زودتر بتوانند تلاش ها برای توقف درگیری‌ها را رهبری کنند و شکی نیست که با رهبری مردم هرچه زودتر این نسل کشی و جنایت های تاریخی صهیونیستها و آمریکایی‌ها متوقف خواهد شد.

این دامنه کشتار و جنایت صهیونیست ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گستره اش فقط مسلمانان نیستند و شما شاهد هستید که غیر از مسلمانان، دیگر قومیت ها و پیروان ادیان دیگر نیز از شر این جنایت و کشتار در امان نیستند. صهیونیست ها در این چند ماه مسیحیان را نیز هدف قرار دادند، و کشتند. اکنون جنایتکاران رژیم اسرائیل را "قصابان سرزمین مقدس" می نامند. یعنی به قدری گستره جنایت زیاد بود و پیروان ادیان مختلف را کشتند که قصابان سرزمین مقدس نام گرفتند. امیدواریم که هرچه زودتر این قصابان سرزمین مقدس به سزای عمل خود توسط مردم آزادیخواه جهان برسند.

 

9- جالب است که پسر نخست وزیر اسرائیل اخیرا موضوع حمایت از کردستان متحد را مطرح کرد. آیا این به معنای آغاز یک جنگ جدید در خاورمیانه است تا اسرائیل بتواند دامنه جنگ را به مناطق دیگر نیز توسعه دهد؟ به بینندگان یادآوری می‌کنم که کردستان متحد به معنای تجزیه سرزمین‌های ترکیه، عراق، سوریه و ایران است. چرا بحث کردستان یکپارچه در شرایط کنونی مطرح می‌شود؟
سران رژیم جعلی اسرائیل قریب 7 ماه کشتار و نسل کشی در غزه و رفح به اهداف خود نرسیدند. آنچه که باقی ماند بی ابرویی و بی اعتباری سران رژیم جعلی اسرائیل بود و قصابان سرزمین مقدس برای فرار از این وضعیت و از این بی آبرویی که در سطح منطقه و دنیا به وجود آمده است  به دنبال ایجاد یک درگیری جدید  در خاورمیانه هستند و این حرکت رژیم اسرائیل که بر پایه دروغ و جعل و نفرت پراکنی شکل گرفته است نوعی دخالت در امور داخلی و نقض حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور عراق است. اینگونه اظهار نظر ها از سوی دولت ها و ملت های منطقه و جهان کاملا رد می‌شود. اسرائیلی‌ها بار اول نیست که چنین حرکتی را برای بهم ریختن منطقه و برای بی احترامی‌به عراق، سوریه ، ترکیه و دیگر کشور ها آغاز می‌کنند. در سال 2017 شاهد بودیم که این حرکت را آغاز کردند و لی مردم نجیب اصیل و خوب کردستان دست های خون آلود و ذهن‌های ناپاک مریض اسرائیلی‌ها را بخوبی خواندند و حرکت ضد انسانی صهیونیست ها را ناکام گذاشتند. اینبار نیز مردم قطعا با مشت محکم به دهان صهیونیست ها خواهند زد و اجازه نخواهند داد صهیونیستها استقلال و تمامیت ارضی عراق را به خطر بیاندازند.

 

10- این اواخر شاهد افزایش احساسات ضد صهیونیستی و تظاهرات دانشجویی و مردمی علیه اسرائیل هستیم. تعدادی از کشورهای جهان در واقع به طور رسمی جنایت های گسترده در نوار غزه را به رسمیت شناخته اند. نظر شما در این مورد چیست و آیا چنین چرخش در افکار عمومی جهان به توقف درگیری در غزه خواهد انجامید؟
حتما این تلاشها موثر خواهد بود چونکه این تلاش ها برخاسته از خواست و اراده ملت ها است. وقتی اراده و خواست ملت ها شکل بگیرد قطعا موثر خواهد بود. عرض کردم که به قدری گستره فجایع و میزان جنایت و نسل کشی صهیونیست ها در سرزمین‌های فلسطین و رفح ، غزه و در مناطق دیگر به قدری گسترده بود که دل همه مردم آزادی خواه دنیا را به درد آورد و می‌بینید که دانشجویان چگونه در آمریکا و اروپا در مقابل سیاست های دولت هایشان ایستاده اند.  علی رغم فشارهایی که دولت آمریکا به دانشجویان می آورد و مثلا در یک مورد فقط از دانشگاه کلمبیا 100 نفر از دانشجویان را دستگیر کردند تا بتوانند این حرکت را متوقف کنند، اما حرکت اعتراضی ادامه دارد و در آمریکا و کشور های مختلف اروپایی شاهد تداوم اعتراضات مردم به سیاست های اشتباه دولت های اروپایی و آمریکایی در حمایت تمام قد از جنایت های صهیونیست ها هستیم و شک ندارم که این خیزش گسترده مردمی حتما به پایان جنایت رژیم صهیونیستی و محاکمه سران این رژیم جعلی خواهد انجامید.

 

 11- مدت ها است ایران تحت تحریم های آمریکا قرار دارد. دولت های غربی روسیه نیز تحت تحریم ها قرار دارد، اما با این وجود بودجه روسیه 4 برابر شده است. ایران علیرغم این تحریم پیشرفت خود را ادامه داده و در حال تبدیل شدن به یک کشور قدرتمندتر است که می خواهد نفوذ اقتصادی خود را توسعه دهد. ایران چگونه توانسته است در شرایط تحریمی روند رشد را حفظ کند؟
اشتباه تاریخی آمریکایی‌ها این است که تصور کرده اند خودشان مرکز تصمیم گیری دنیا هستند. محاسبات و شناخت شان از کشور ها اشتباه بوده و همواره در طراحی‌هایی که برای براندازی نظام های مختلف در دنیا داشته اند، اشتباه کرده اند. دخالت آمریکا در عراق  به کجا انجامید؟ آنها ناچار به خروج از عراق شدند. 20 سال حضور آمریکا در افغانستان را شاهد بودیم که چه اثار و تبعات مخربی برای مردم افغانستان به بار گذاشتند ولی در نهایت به شکل مفتضحانه ای از افغانستان خارج شدند. تصورشان در مورد منابع و ظرفیت ها و قدرت ایران و کشور های دیگر هم به همین صورت است. همین تصورات اشتباه است که آمریکایی‌ها را در سراسر دنیا بی اعتبار کرده است. ایران یک کشور بزرگ دارای منابع بسیار عظیم اقتصادی و دارنده بزرگ ترین منابع نفت و گاز دنیا است. همینطور به لحاظ منابع معدنی و کشاورزی و منابع دیگر اقتصادی نیز یک کشور بسیار غنی است و قطعا آمریکا با تحریم های خود گرچه به ملت ایران ضربه زده است ولی ملت ایران حرکت خود را هیچوقت متوقف نکرد  و با استفاده از ساختار بسیار باثبات داخلی و با استفاده از دانش خود در حوزه‌های مختلف فناوری، صنعتی ، فنی و اقتصادی و با پشتوانه حمایت مردمی و بهره گیری از توان و دانش جوانان خود توانست این تحریم ها را پشت سر بگذرد.

 

12- تلاش زیادی برای کشاندن ایران به جنگ صورت گرفته است. دیدیم چگونه آمریکا و انگلیس که از اسرائیل حمایت می‌کنند، حملات نقطه‌ای ایران را خنثی کردند. همچنین می‌بینیم که حماس، حزب الله و حوثی‌ها به شدت به اسرائیل فشار می آورند. آیا احتمال گسترش دامنه جنگ کشاندن ایران به آن وجود دارد؟
مشکل آمریکایی‌ها این است که موضوع درگیری فلسطین و رژیم جعلی اسرائیل را به 7 اکتبر باز می‌گردانند. در صورتی که ریشه این درگیری‌ها و مبارزات مردم فلسطین به 75 سال بر می‌گردد. ظرف 75 سال جنایت اسرائیلی‌ها در منطقه موضوع را به اینجا کشانده است . شما میبینید که گروه‌های مقاومت در فلسطین، گروه‌هایی هستند که مستقل عمل می‌کنند  و جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدای این بحران اخیر اعلام کرد که اینها خودشان مستقل تصمیم میگیرند. بله اینها الهام گرفته از حرکت مقاومت ملت ایران در مقابل ظلم آمریکا است. یعنی مردم فلسطین، غزه، سوریه، عراق، و لبنان و ملت های آزادیخواه کشور های دیگر جهان از حرکت انقلاب اسلامی ایران بهره برداری کردند و الهام گرفتند. ولی واضح است که گروه‌های مقاومتی که در فلسطین با رژیم اسرائیل مبارزه می‌کنند، به صورت مستقل عمل می‌کنند. و قطعاً صهیونیست ها نیز در برابر مقاومت راه به جایی نخواهند برد.

 13- روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بین دو کشور سال به سال مستحکم تر می‌شود. با توجه به موضوع بندر چابهار اشاره کردیم به نظر شما روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و گرجستان در آینده نزدیک چگونه خواهد بود و وضعیت فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
روابط جمهوری اسلامی ایران و گرجستان از یک پشتوانه چند هزار ساله تمدنی و فرهنگی برخوردار است که توسط مردم دو کشور بنا نهاده شده و این بنای مستحکم هر روز مستحکم تر می‌شود. روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور همواره روبه رشد ، رو به جلو و رو به حرکت بوده است. در سال گذشته مبادلات تجاری بین دو کشور به بیش از 271 میلیون دلار رسید که نسبت به سال های قبل یک افزایش قابل توجه داشت. ولی این رقم مطلوب دو کشور نیست و می‌تواند بیش از این دو برابر، سه برابر و چند برابر افزایش یابد. با حل مشکلات و اختلافات کشور های همسایه در منطقه پیشبینی می‌شود که در سال های آینده این حجم مبادلات اقتصادی رقمی‌بسیار قابل توجهی به خود اختصاص دهد.

 

14- برای مردم گرجستان و ملت های قفقاز  چه آرزویی می‌کنید؟
آرزوی رفاه بیشتر، بهروزی و صلح و آرامش برای مردم خوب گرجستان دارم  و لازم است از اینجا تشکر کنم از محبت هایی که به بنده، همکارانم در سفارت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران داشتند. برای آنها آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم و همینطور صلح و ثبات برای کشور های قفقاز که قطعاً صلح و ثبات این کشور ها صلح و ثبات برای مردم و کشور من خواهد بود. امیدوارم که مردم کشور های منطقه با همکاری یکدیگر و بدون پذیرفتن دخالت کشور هایی که  هزاران کیلومتر خارج از منطقه ما به خودشان اجازه حضور در این منطقه می دهند بتوانند مسیر صلح و ثبات را پیش ببرند.

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما